Naprawa napędów bram szybkobieżnych

Naprawa napędów bram szybkobieżnych

 

Napędy bram szybkobieżnych ze względu na dużą intensywność użytkowania ulegają awariom.
Gdy napęd jest już "martwy" nie ma możliwości poruszenia wałem bramy w żadnym kierunku.
Same awarie możemy podzielić na trzy grupy:

I grupa - uszkodzenia spowodowane zastosowaniem sterownika bez przetwornicy częstotliwości.
Sterowniki nie posiadające funkcji łagodnego startu i wyhamowania, powodują uszkodzenia mechanizmów przekładni redukcyjnej, przez twardy start i stop napędu.
przykładowy sterownik tego typu: TST WU

II grupa - uszkodzenia spowodowane bardzo dużą częstotliwością użytkowania bramy.

III grupa - uszkodzenia spowodowane trudnymi warunkami otoczenia, jak np. wysoka wilgotność, zasolenie.


Najczęstsze pytania i odpowiedzi:

1) Czy można przewidzieć awarię, zanim brama całkowicie się zatrzyma?
TAK - ale niezbędne są regularne konserwacje (np. raz do roku), podczas których nasi serwisanci dostrzegą problem.

2) Czy można zapobiec awarii napędu?
Zależy od tego, której grupy jest to uszkodzenie, oraz w jakim jest stopniu zaawansowania.

I grupa - zawsze jest możliwość wymiany sterownika na taki z przetwornicą częstotliwości. Oferujemy naszym Klientom używane, sprawne sterowniki, po regeneracji w naszym serwisie - z gwarancją.

II grupa - tutaj niezbędny jest demontaż napędu bramy. Najczęściej tego typu remonty wykonujemy podczas zakładowych przestojów produkcyjnych, ponieważ sam proces regeneracji trwa kilka dni.

III grupa - efekty ciężkich warunków można usunąć na miejscu oraz przygotować napęd do pracy na kolejny rok. Te czynności wykonujemy standardowo podczas wykonywanej przez nas konserwacji.

3) Jakie są objawy problemów z napędem?

Problemy, które możemy zobaczyć:
- brama zwalnia w wybranych momentach podnoszenia, czyli np. otwiera się płynnie 100cm, zwalnia na odcinku 20cm oraz dalej jedzie już z poprzednią prędkością,
- posiada wycieki oleju - olej kapie z napędu.

Problemy, które możemy usłyszeć:
- nieregularny metaliczny dźwięk (chwilami pisk) wydobywający się z napędu podczas całych cykli pracy bramy,
- głośny trzask podczas startu bramy w kierunku otwierania, proszę tutaj nie pomylić się z odgłosem hamulca elektromagnetycznego napędu, który również wydaje dźwięk przy rozpoczęciu pracy napędu.

Problemy, które możemy poczuć:
- nadmierna temperatura silnika - w okolicach 100oC jest już niepokojąca.

Problemy, które są już bardziej zaawansowane:
- brama zatrzymuje się w nieokreślonych momentach a na sterownikach typu:
TST FUS / TST FUE / TST FUE2 / FUE3 / Hörmann BK 150 FU E H / Efaflex EFACON oraz podobnych wyświetlają się komunikaty:
F030 - błąd ciągnienia,
F410, F440, F510 - nadmiar prądu silnika,
F519 - problemy z rozruchem, nadmiar prądu.

4) Ile czasu trwa naprawa napędu?
Zgodnie z tym co napisaliśmy powyżej, są sytuacje gdzie możemy usunąć usterkę na miejscu ale są również awarie, które muszą zostać usunięte w naszym warsztacie. Wiąże się to z koniecznością demontażu napędu oraz wykonania regeneracji w naszym serwisie. Naprawa trwa przeważnie około tygodnia - w zleżności od typu i zaawansowania uszkodzeń czas ten może się skrócić bądź wydłużyć.

5) Czy naprawa się opłaca?
TAK - inaczej nie byłoby tej podstrony w naszym serwisie.
Koszt regenracji jest przeważnie kilkukrotnie niższy od kosztu nowego napędu. Dokładny koszt można oszacować dopiero po diagnostyce awarii w naszym warsztacie.

Przykład: Koszt przyjazdu, diagnostyki i naprawy napędu na miejscu przez nasz serwis jest przeważnie kilkakrotnie niższy niż wycena innych serwisów, które mają problemy z prawidłową diagnostyką awarii.

Z tego typu awariami jeździmy po całej Polsce, mimo wysokich kosztów dojazdu, całkowita cena naprawy jest znacząco niższa od innych serwisów. Przed przyjazdem, po dopytaniu o szczegóły w zachowaniu się urządzenia, sporządzamy szacunkowe koszty naprawy przy zakładanych różnych wersjach uszkodzeń.

6) Czy wszystkie awarie można usunąć?
NIE - jeśli mimo wyraźnych oznak niesprawności napęd był użytkowany przez wiele miesięcy, może okazać się, że nie da się go uratować.

7) Czy naprawiecie tylko napędy bram szybkobieżnych?
NIE - naprawiamy również napędy bram rolowanych oraz segmentowych. Opis na stronie dotyczy bram szybkobieżnych, ponieważ w nich problem ten jest znacznie większy niż w innych urządzeniach.

8) Jaką mam pewność, że napęd nie uszkodzi się ponownie po regeneracji?
Dajemy gwarancję na nasze usługi. Jeśli podczas prac serwisanci widzą, że żywotność napędu mimo naprawy nie będzie bardzo długa - konsultujemy się, czy mamy kontynuować regenerację.

9) Na sterowniku pokazał się błąd F519, co to oznacza?
Komunikat ten nie musi oznaczać uszkodzenia napędu, możliwych przyczyn pojawienia się tego błędu jest kilka, w pierwszym kroku należy do nas zadzwonić na konsultację. Wspólnie przez telefon ustalimy plan postępowania oraz prześlemy kosztorys naprawy. Możliwe, że napęd jest sprawny a uszkodzeniu uległ sterownik bramy - wtedy naprawimy elektronikę sterownika - kliknij aby uzyskać więcej informacji.


Jeśli macie Państwo problemy ze swoimi urządzeniami - prosimy o kontakt. Proszę pamiętać, że otrzymując diagnostykę autoryzowanego serwisu producenta, gdzie koszt naprawy waha się od kilku do kilkunastu tys. zł, jako Użytkownik macie prawo skonsulotwać diagnozę z naszym serwisem. Postawiona diagnoza konieczności wymiany drogich podzespołów na nowe, jest drogą na skróty. 

Jesteś zainteresowany współpracą? 
Zapraszamy do kontaktu.